-
INCAPACITATEA UMANĂ
- Totala depravare a omului – Predica NO. 182. Un mesaj predicat în
dimineaţa sabatului,
7 Martie, 1858 de către
REV. C. H. Spurgeon la Music Hall, Royal Surrey Gardens
Nimeni nu poate veni la
Mine, dacă nu-l atrage Tatăl, care M-a trimis;
Ioan 6:44
„Venind la Hristos" este o expresie foarte frecventă în Sfânta
Scriptură. Este folosită pentru a exprima acele fapte ale
sufletului, părăsind odată pentru totdeauna îndreptăţirea
sinelui şi păcatele noastre, zburând la Isus Hristos Domnul
nostru şi primind Îndreptăţirea Sa ca acoperământ
şi sângele Său să fie ispăşirea noastră.
Venind la Isus, apoi, suntem îmbrăcaţi în pocăinţa,
în îndreptăţirea Sa şi credinţa în Domnul Isus
Hristos. Acestea adunate sunt necesare iniţierii câtorva faze ale
inimii, cum ar fi încrederea în adevăr, seriozitatea rugăciunii
către Dumnezeu, supunerea sufletului sub perceptele Evangheliei
şi toate celelalte lucruri ce însoţesc începutul salvării
sufletului.
Venirea la Isus este un lucru esenţial pentru salvarea păcătosului.
Cel care nu vine la Hristos, făcând ceea ce poate, sau crede că
poate face, este încă în „amărăciune şi în lanţurile
nedreptăţii”. „Venind la Isus” este chiar primul efect al
naşterii din nou. Chemarea (nevoia) sufletului nu apare mai devreme
de conştientizarea stării de pierzare, fiind îngrozit, caută
un refugiu crezând că Hristos este refugiul potrivit, aleargă
la El şi işi gaseşte odihna în El.
Acolo unde nu există această venire la Isus, este cert că
nu există încă o chemare – unde nu există chemare,
sufletul este mort în greşeli şi păcate – şi fiind
mort nu poate intra în împărăţia Cerurilor. Avem de făcut
acum un anunţ foarte suprinzător, unii spun foarte neplăcut.
Venirea la Isus, deşi descrisă de unii oameni ca cel mai usor
lucru din lume, din punctul nostru de vedere, este un lucru extrem si
imposibil oricărui om, dacă Tatăl nu-l atrage la Hristos.
Este atunci misiunea noastră să dezbatem mai pe larg această
declaraţie. Nu ne îndoim că acest lucru va fi întotdeauna
ofensator la adresa naturii umane, dar cu toate acestea, ofensarea naturii
umane, este uneori primul pas spre închinarea în faţa lui Dumnezeu.
Şi dacă acesta este efectul unui proces foarte dureros, nu putem
uita durerea dar şi bucuria glorioaselor consecinţe. Am să
încerc, înainte de toate, să demonstrez incapacitatea omului, în
toate aspectele sale. În al doilea rând, „chemările Tatălui”
- ce sunt acestea şi modul în care sunt exercitate asupra sufletului.
I. Prima dată, deci, Incapacitatea omului. Textul spune:
„Nimeni nu poate veni la Mine, dacă nu-l atrage Tatăl, care
M-a trimis”. In ce fel există această incapacitate? Pentru început,
nu se referă la nici un defect fizic. Pentru a
veni la Hristos, mişcarea corpului ori mersul pe picioare trebuie să
fie fără nici un tip de ajutor, cu siguranţă omul având
toată puterea fizică să vină la Hristos în sensul
acesta. Îmi amintesc ca am auzit o idee Antinomiana nebunească
declarând că nimeni nu are puterea să meargă către
locul de închinare, dacă nu-l atrage Tatăl. Această
declaraţie nu are acoperire, deoarece este uşor pentru un om
normal din punct de vedere fizic să meargă atât la casa
Domnului cât şi la casa Satanei.
Dacă pentru a veni la Isus trebuie să rostim rugăciuni,
omul nu are defecte fizice care să-l împiedice să respecte
acest lucru. Dacă nu este mut, omul poate rosti o rugăciune la
fel de uşor ca şi o blasfemie. Cât este de uşor pentru un
om să cânte una dintre cântările Sionului, le fel de uşor
este să cânte o melodie profană şi păcătoasă.
Aici nu este nici o slăbiciune fizică în a veni la Hristos,
care să necesite o putere deosebită a trupului. Şi orice
parte a salvării care constă în acest gen de lucrări, este
în totalitate în puterea omului şi poate fi făcută fără
nici un ajutor din partea Duhului Sfânt.
Şi din nou, această inabilitate nu implică nici o lipsă
mentală. Pot crede că Biblia este adevărată la
fel de usor cum pot crede în orice altă carte ca fiind adevărată.
Dacă credinţa în Hristos este o facultate a minţii, atunci
sunt capabil să cred în Hristos la fel cum pot crede în orice altă
persoană. Dacă această declaraţie este adevărată,
atunci este neîntemeiat să spui că nu poţi crede. Eu pot
crede declaraţiile lui Hristos la fel de bine cum pot crede declaraţiile
altei persoane. Aici nu este o problemă cu facultăţile
mintale – este o capacitate simplă de apreciere la fel ca în cazul
conştientizării vinovăţiei păcatului, precum
şi în capacitatea de a analiza vina unei crime. Este foarte uşor
pentru mine să exersez mental ideea de a-L căuta pe Dumnezeu, la
fel cum îmi pot exersa gândul ambiţiei.
Am toată puterea mentală de care am nevoie în procesul salvării.
Nu, nu există nici un om atât de ignorant care să pledeze lipsa
inteligenţei ca o scuză pentru a respinge Evanghelia. Atunci
defectul, nu se află nici în organism, nici în ceea ce numim din
punct de vedere teologic, minte. Nu este nici o deficienţa fizica
aici, deşi mintea este viciată, coruptă şi ruinată,
care, într-adevăr, este esenţa incapacităţii umane.
Daţi-mi voie să vă arăt cum există această
incapacitate. Aceasta se află adânc în natura omului. Prin căderea
omului la început şi prin păcatele noastre personale, natura
omului a devenit atât de decăzută, depravată şi
coruptă, încât este imposibil pentru om să vină la
Hristos fără ajutorul lui Dumnezeu Duhul Sfânt.
Acum, în încercarea de a expune cum natura umană îl face astfel
incapabil să vină la Hristos, trebuie să îmi permiteţi
să iau următorul exemplu. Vedeţi o oaie – cât de dornică
se hrăneste ea cu iarbă! Niciodată nu aţi auzit de o
oaie să caute mortăciuni, ea nu poate trăi cu hrana leului.
Acum îmi aduceţi un lup şi mă întrebaţi dacă un
lup nu poate mânca iarba, dacă nu poate el fi la fel de docil şi
domesticit precum oaia. Răspunsul meu e, nu, pentru că natura
lui este contrara cu aceasta. Voi spuneţi, ‘Ei bine, el are urechi
si picioare. Nu poate el auzi vocea păstorului si nu îl poate urma
oriunde îl conduce?’ Răspunsul meu e, cu siguranţă. Nu
sunt motive fizice ca el să nu poată face asta, dar natura lui i-o
interzice – şi de aceea eu spun că el nu poate face aşa.
Nu poate fi el îmblânzit? Nu poate fi ferocitatea lui înlaturată?
Probabil el ar putea fi atât de mult supus încât ar putea deveni
aparent îmblânzit, dar întotdeauna va exista o distincţie bine
observată între el şi oaie, pentru că există o
deosebire în natură. Acum, motivul pentru care omul nu poate veni la
Hristos nu este pentru că el nu poate veni, atât cât priveşte
trupul sau simpla putere a minţii sale. Omul nu poate veni la Hristos
pentru că natura sa este atât de coruptă încât el nu are nici
voinţă nici puterea sa vină la Hristos dacă nu este
atras de Duhul Sfânt.
Dar daţi-mi voie să vă dau o ilustraţie mai bună.
Vedeţi o mamă cu bebeluşul sau în braţe. Voi îi puneţi
un cuţit în mână şi îi spuneţi să înjunghie
acel bebeluş în inima. Ea răspunde, şi foarte adevărat,
‘Nu pot’. Acum, atât cât priveşte puterea trupului ei, ea poate,
dacă vrea. Acolo este cuţitul si acolo este copilul. Copilul nu
poate opune rezistenţă si ea are exact suficienţă
putere în mană pentru a-l înjunghia imediat. Dar ea este foarte
corectă când spune că nu poate să facă acest lucru.
Ca şi un simplu act al minţii, este foarte posibil ca ea să
gândească la un astfel de lucru ca şi omorârea copilului si
totuşi ea spune că nu se poate gândi la un astfel de lucru.
Şi ea nu spune într-un mod fals, pentru că natura ei ca şi
mamă îi înterzice să facă un lucru de care sufletul său
se revoltă.
Doar pentru că ea este părintele acelui copil ea simte că
nu îl poate omorî. Tocmai aşa este cu un păcătos. Venirea
la Hristos este atât de neplăcută naturii umane că deşi,
atât cât priveşte forţele fizice si mentale, (şi acestea
au o sferă foarte redusă în salvare), oamenii pot veni dacă
vor – este strict corect să spunem că ei nu pot şi nu vor
putea dacă Tatăl care L-a trimis pe Hristos nu îi atrage. Să
intrăm puţin mai adânc în subiect si încerc să vă
arăt în ce constă această inabilitate a omului, în
detalii mai amănunţite.
1. În primul rând se află in încăpăţânarea
voinţei umane. ‘Oh’, spune arminianul, ‘oamenii pot fi
salvaţi dacă ei vor’. Noi răspundem, ‘Dragul meu domn,
toţi credem asta. Dar exact dacă ei vor este dificultatea.
Noi afirmăm că nici un om nu va veni la Hristos dacă nu
este atras. Nu, nu noi afirmăm asta, ci Hristos Însuşi o declară
– ‘Şi nu vreţi să veniţi la Mine, ca să
aveti viaţa!’ Atâta timp cât acest ‘nu vreţi să
veniţi’ rămâne înscris în Sfânta Scriptură,
Hristos nu va fi adus să creadă în oricare doctrină a
libertaţii voinţei umane.’
Este ciudat cum oamenii, când vorbesc despre voinţa liberă,
vorbesc despre lucruri pe care ei nu le inţeleg deloc. ‘Acum’
spune cineva, ‘cred că oamenii pot fi salvaţi dacă ei vor.’
Dragul meu domn, nu asta este deloc întrebarea. Întrebarea este, sunt
oamenii vreodată găsiţi voind in mod natural să se
supună termenilor de umilinţă ai Evangheliei Lui Hristos?
Noi declarăm, bazaţi pe autoritatea Scripturii, că voinţa
umană este într-un mod atât de disperat fixată în răutate,
atât de depravată şi atât de înclinată spre tot ce este
rău – încât fără influenţă puternică,
supranaturală, irezistibilă a Duhului Sfânt, nici o voinţă
umană nu va fi vreodată constrânsă înspre Hristos.
Voi răspundeţi că oamenii uneori vor, fără
ajutorul Duhului Sfânt. Eu răspund – aţi întâlnit vreodată
o persoană care a vrut? Am conversat cu nenumăraţi şi
sute, nu, mii de creştini de diferite păreri, tineri si bătrâni
– dar nu mi-a fost niciodată dat să mă întâlnesc cu
unul care să poată afirma că el a venit la Hristos prin
sine însuşi, fără să fie atras. Mărturisirea
universală a tuturor credincioşilor adevăraţi este
aceasta – ‘Ştiu că dacă Isus Hristos nu m-ar fi căutat
pe când rătăceam ca un străin departe de turma lui
Dumnezeu, chiar acum aş rătăci departe de El – la distanţă
de El – şi iubind mult acea distanţă. ‘De comun acord,
toţi credincioşii afirmă adevărul că oamenii nu
vor veni la Hristos până când Tatăl care L-a trimis pe Hristos
nu îi atrage.
2. Din nou, nu doar că voinţa este incapatanata, ci înţelegerea
este întunecată. Pentru aceasta avem dovada scripturala bogată.
Nu fac acum doar simple afirmaţii, ci exprim clar doctrine învăţate
cu autoritate in Sfintele Scripturi şi ştiute în conştiinţa
fiecărui creştin – că înţelegerea omului este atât
de întunecată încât el prin nici un mijloc nu poate să înţeleagă
lucrurile lui Dumnezeu până când nu îi este dechisă înţelegerea.
Omul este prin natura orb în interior. Crucea Lui Hristos, încărcată
cu glorii şi strălucind de atracţii niciodată nu îl
atrag, pentru că el este orb şi nu îi poate vedea frumuseţile.
Vorbeşte-i despre minunile creaţiei. Arată-i multicolorul
curcubeu care se întinde peste cer. Lasă-l să privească
gloria unui peisaj – el e în stare să vadă toate aceste
lucruri.
Dar vorbeşte-i despre minunile Legământului harului, vorbeşte-i
de siguranţa credinciosului în Hristos, spune-i despre frumuseţile
persoanei Răscumpărătorului, el este cu totul surd la toate
descrierile tale. Tu esti ca unul care cântă o arie excelentă,
este adevărat. Dar el nu priveşte, este surd, nu are înţelegere.
Sau, ca să ne întoarcem la versetul pe care l-am remarcat în mod
special în citirea noastră, ‘Omul firesc nu primeşte
lucrurile Duhului lui Dumnezeu, căci, pentru el, sunt o nebunie;
şi nici nu le poate înţelege, pentru că trebuiesc judecate
duhovniceşte.’, şi atâta timp cât el este un om firesc, nu
este în puterea lui să discearnă lucrurile lui Dumnezeu. ‘Ei
bine’, spune cineva, ‘cred că am ajuns la un mod foarte tolerant
de a judeca în chestiuni de teologie. Cred că înţeleg aproape
fiecare idee.’
Adevărat că ai putea să o faci în litera ei. Dar în
spiritul ei, în adevarată primire din aceasta în suflet şi în
adevărata ei înţelegere, este imposibil să o atingi –
dacă nu ai fost atras de Duhul Sfânt. Pentru că atât cât
Scriptura rămâne adevărată – omul carnal nu poate primi
lucrurile spirituale – trebuie să fie adevărat că nu le-ai
primit, dacă nu ai fost reînnoit şi făcut un om
duhovnicesc în Hristos Isus. Voinţa şi înţelegerea, sunt
două uşi mari, ambele blocate împotriva venirii noastre la
Hristos. Şi până când acestea nu sunt deschise de influenţele
dulci ale Duhului Sfânt, ele trebuie să fie închise pentru
totdeauna pentru tot ce are legatură cu venirea la Hristos.
3. Din nou, afecţiunile, care constituie o foarte
mare parte din om sunt depravate. Omul, aşa cum este, înainte de a
primi harul lui Dumnezeu, iubeşte totul şi orice mai presus de
lucrurile spirituale. Dacă vreţi o dovadă pentru asta,
priviţi în jur. Nu e nevoie de nici un monument al depravării
afecţiunilor umane. Aruncaţi-vă ochii peste tot – nu e
nici o stradă, nici o casă, nu, nici o inimă care să
nu poarte dovada tristă a acestui adevăr cutremurător. De
ce oamenii nu sunt găsiţi în ziua de odihnă adunându-se
cu toţii la Casa Domnului? De ce nu suntem noi găsiţi mai
constant citind Biblia? Cum se face că rugăciunea este o sarcină
aproape universal neglijată? De ce Isus Hristos este atât de puţin
iubit? De ce chiar şi aşa-zişii Lui discipoli sunt atât de
reci în afecţiunea lor pentru Hristos?
De unde se nasc aceste lucruri? În mod sigur, dragi fraţi, nu le
putem lega de altă sursă, decât aceasta – corupţia
şi vicierea afecţiunilor. Noi iubim ceea ce ar trebui să urâm
şi urâm ceea ce ar trebui să iubim. Este datorită naturii
umane, căzută natura umană – că omul iubeşte
viaţa aceasta prezenta mai mult decât cea care va veni. Este datorită
efectului căderii că omul iubeşte păcatul mai mult decât
neprihănirea şi căile acestei lumi mai mult decât căile
lui Dumnezeu. Şi din nou o repetăm – până când aceste
afecţiuni nu sunt reînnoite şi transformate într-un canal
proaspăt de atragerile de har ale Tatălui, nu este posibil
pentru nici un om să-L iubească pe Domnul Isus Hristos.
4. Şi încă una - conştiinţa, de
asemenea a fost doborâtă de cădere. Cred că nu este greşeală
mai grosolană făcută de teologi decât aceea când spun
oamenilor despre conştiinţa că este reprezentantul lui
Dumnezeu în suflet şi că este una din acele puteri care îşi
păstrează demnitatea veche şi stă dreaptă în
mijlocul căderii celorlalte. Fraţii mei, când omul a căzut
în grădină, natura umană a căzut în întregime. Nu a
fost nici măcar un singur stâlp în templul naturii umane care să
stea drept. Este adevărat, conştiinţa nu a fost distrusă.
Stâlpul nu a fost sfărâmat. A căzut, şi a căzut într-o
bucată, şi aici el stă singur – cea mai măreaţă
rămăşiţă a lucrării perfecte a lui Dumnezeu
în om.
Dar acea conştiinţă este căzută, sunt sigur.
Priviţi la oameni. Cine dintre ei este posesorul unei ‘bune conştiinţe
înspre Dumnezeu’, în afară de omul regenerat? Vă imaginaţi
că dacă conştiinţele oamenilor le-ar vorbi întotdeauna
tare si clar, ei ar trăi în comiterea zilnică de fapte care
sunt atât de opuse faţă de cele drepte cum este întunericul faţă
de lumină? Nu, preaiubiţilor – conştiinţa îmi poate
spune că sunt un păcătos, dar conştiinţa nu mă
poate face să simt că sunt unul. Conştiinţa îmi
poate spune că cutare lucru este greşit, dar cât de greşit
este, conştiinţa însăşi nu ştie.
Îi spune vreodată orice conştiinţă neluminată
de Duhul Sfânt omului că păcatele au meritat blestemul? Sau dacă
conştiinţa a făcut asta, l-a făcut ea vreodată pe
oricare om să simtă adversitate faţă de păcat ca
şi păcat? De fapt, a adus conştiinţa vreodată un
om la o astfel de renunţare de sine încât să-i fie scârbă
de sine însuşi şi de toate lucrările lui şi să
vină la Hristos? Nu, conştiinţa, deşi nu e moartă,
este ruinată. Puterea ei este scăzută, ea nu are acea
claritate a ochiului şi acea putere a mâinii şi acel tunet în
voce pe care le-a avut înainte de cădere. Ea a încetat, într-o
mare măsură să îşi exercite supremaţia în oraşul
sufletului uman. Apoi, preaiubiţilor, a devenit necesar din cauza
depravării conştiinţei ca Duhul Sfânt să intervină
pentru a ne arăta nevoia de un Salvator şi pentru a ne atrage la
Domnul Isus Hristos.
‘Totuşi’, poate spune cineva, ‘atât de departe cât ai mers
până acum, se pare că tu consideri că motivul pentru care
omul nu vine la Hristos este că ei nu vor, mai degrabă
decât că nu pot.’ Adevărat, foarte adevărat. Cred
că cel mai mare motiv al neputinţei omului este încăpăţânarea
voinţei lui. Aceasta odată biruită, cred că cea mai
mare piatră este dată la o parte de la mormânt şi cea mai
grea parte a bătăliei este deja câştigată. Dar
permiteţi-mi sa merg puţin mai departe. Textul meu nu spune,
‘Nici un om nu va veni’, ci spune ‘Nici un om nu poate veni’.
Acum, mulţi interpreţi cred că verbul poate aici
este doar o expresie puternică neavând mai mult înţeles decât
cuvântul va. Sunt sigur că acest lucru nu este corect.
În om nu este doar rea-voinţă de a fi salvat, ci există
o neputinţă spirituală de a veni la Hristos. Şi asta o
voi dovedi oricărui creştin, la orice proporţie. Preaiubiţilor,
vă vorbesc vouă, care deja aţi fost învioraţi de har
divin. Nu va învăţat experienţa că sunt momente când
aveţi o dorinţă de a-L sluji pe Dumnezeu şi totuşi
nu aveţi putere? Nu aţi fost câteodată obligaţi să
spuneţi că aţi vrea să credeţi dar a trebuit să
vă rugaţi ‘Doamne, ajută necredinţei mele’? Pentru
că, deşi vrând suficient să primiţi mărturia lui
Dumnezeu, natura voastră carnală a fost prea puternică
şi aţi simţit că aveţi nevoie de ajutor
supranatural.
Sunteţi capabili să intraţi în camera voastră la
orice oră hotărâţi şi să cădeţi pe
genunchi şi să spuneţi ‘Acum, este voinţa mea ca să
fiu foarte serios în rugăciune şi să mă apropii de
Dumnezeu’? Întreb, găsiţi că puterea vă este egală
cu voinţa? Puteţi spune, chiar în faţa lui Dumnezeu Însuşi
că sunteţi siguri că nu greşiţi în voinţa
voastră. Aveţi dorinţa de a fi înveliţi în devoţiune.
Este dorinţa voastră ca sufletul să nu rătăcească
de la o pură contemplare a Domnului Isus Hristos, dar găsiţi
că nu puteţi face asta, chiar când vreţi, fără
ajutorul Duhului Sfânt.
Acum, dacă copilul adus la viaţă al lui Dumnezeu găseşte
o neputinţa spirituală, cu cât mai mult păcătosul
care este mort în greşeli şi în păcat? Dacă chiar
creştinul avansat, după treizeci sau patruzeci de ani se găseşte
uneori doritor şi totuşi fără putere - dacă
astfel este experienţa lui - nu pare a fi mai mult decât evident că
sărmanul păcătos care nu a crezut încă să găsească
o nevoie de putere la fel de bine ca şi o lipsă de voinţă?
Dar, din nou, este un alt argument. Dacă păcătosul are
puterea de a veni la Hristos, mi-ar plăcea să ştiu cum
trebuie să înţelegem acele descrieri continue a stării păcătosului
cu care ne întâlnim în Cuvântul Sfânt a lui Dumnezeu. Acum, un păcătos
se spune că este mort în greşeli şi păcate. Veţi
afirma că moartea nu implică nimic mai mult decât absenţa
voinţei? În mod sigur un cadavru este exact tot atât de neputincios
cât de nedoritor. Sau din nou, nu vede toată lumea că
este o diferenţă între dorinţă şi putere?
Nu poate fi acel cadavru suficient de animat pentru a avea o dorinţă
şi totuşi să fie atât de fără putere încât să
nu îşi poată ridica nici măcar mâna sau piciorul? Am văzut
vreodată cazuri în care persoanele au fost reanimate doar suficient
cât să dea dovadă de viaţă – şi totuşi să
fie aproape moarte încât nu au putut să facă nici cea mai uşoară
acţiune?
Nu este o diferenţă clară între darea dorinţei
şi darea puterii? Este foarte sigur, totuşi, că unde este
dată dorinţa, va urma puterea. Fă un om doritor şi el
va fi făcut puternic, pentru că atunci când Dumnezeu dă
voinţă, El nu torturează omul dându-i să dorească
ceea ce nu e în stare să facă. Totuşi El face aşa o
separare între voinţă şi putere, că se va vedea că
ambele sunt daruri distincte a lui Dumnezeu. Atunci trebuie să mai
pun o întrebare. Dacă asta este tot ce este nevoie pentru a face un
om sa voiască, nu degradezi imediat Duhul Sfânt? Nu avem obiceiul să
dăm toată gloria salvării lucrată în noi lui Dumnezeu
Duhul Sfânt? Dar acum, dacă tot ce face Duhul Sfânt pentru mine
este să mă facă doritor să fac aceste lucruri
pentru mine însumi, nu sunt eu într-o mare măsură părtaş
cu Duhul Sfânt în glorie? Şi nu pot eu sta cu îndrăzneală
şi să spun,’Este adevărat, Duhul Sfânt mi-a dat dorinţa
să fac asta, dar totuşi am făcut lucrul prin mine însumi
şi prin urmare mă voi glorifica? Pentru că dacă am făcut
aceste lucruri eu însumi fără ajutor de sus, nu îmi voi arunca
coroana la picioarele Lui. Este coroana mea, am câştigat-o şi o
voi păstra.’
Deoarece Duhul Sfânt este pururi în Scriptură trimis ca şi
Persoană care lucrează în noi să dorim şi să
facem după buna Sa plăcere, susţinem că este o implicaţie
legitimă faptul că El trebuie să facă ceva mai mult
pentru noi decât doar să ne facă să dorim. Prin
urmare trebuie să fie un alt lucru pe lângă lipsa dorinţei
într-un păcătos – trebuie să fie absolută şi
veritabilă lipsa de putere. Acum, înainte să las această
afirmaţie, daţi-mi voie să mă adresez vouă pentru
un moment. Sunt adesea acuzat de predicare a doctrinelor care pot răni
pe mulţi. Ei bine, nu voi nega acuzaţia, pentru că nu sunt
atent să răspund în această chestiune. Am martorii mei
prezenţi aici să demonstreze că lucrurile pe care le-am
predicat au rănit pe mulţi, dar ele nu au lezat moralitatea sau
Biserica lui Hristos. Rănirea a fost de partea lui satan. Nu sunt câte
unul sau câte doi, ci multe sute care în dimineaţa asta se bucură
că au fost aduşi lângă Dumnezeu. De la a fi profani care
nu ţin ziua de odihnă, beţivi sau persoane lumeşti, ei
au fost aduşi să-L cunoască şi să-L iubească
pe Domnul Isus Hristos. Şi dacă asta este o rănire, fie ca
Dumnezeu în mila Sa nemărginită să ne trimită de o
mie de ori pe atât.
Dar mai departe, ce adevăr este în lume care să nu rănească
un om care alege să fie rănit de el? Voi care predicaţi mântuirea
generală, sunteţi foarte pasionaţi de a proclama măreţul
adevăr al milei lui Dumnezeu până în ultimul moment. Dar cum
îndrăzniţi să predicaţi asta? Mulţi oameni se rănesc
astfel amânând ziua harului şi gândind că ultimul ceas e la
fel de bun ca şi primul. Păi dacă vreodată am predicat
ceva ce oamenii pot folosi greşit şi abuza trebuie să ne
ţinem gura pentru totdeauna. Totuşi, se poate spune, ‘Ei bine,
atunci dacă nu mă pot salva pe mine însumi şi nu pot veni
la Hristos, trebuie să stau liniştit şi să nu fac
nimic.’
Dacă oamenii spun asta, blestemul va fi asupra lor. V-am spus
foarte limpede că sunt multe lucruri pe care le puteţi face. A
fi găsiţi în mod continuu în casa lui Dumnezeu stă în
puterea voastră. A studia Cuvântul lui Dumnezeu stă în
puterea voastră. A renunţa la păcatele din afară,
a renunţa la viciile în care vă complăceţi, a vă
face vieţile cinstite, treze şi drepte stă în puterea
voastră. Pentru asta nu aveţi nevoie de ajutorul Duhului Sfânt.
Toate acestea le puteţi face voi înşivă. Dar a veni la
Hristos cu adevărat nu stă în puterea voastră până
nu sunteţi înnoiţi de Duhul Sfânt. Dar luaţi seama, lipsa
voastră de putere nu este o scuză, văzând că nu aveţi
dorinţa de a veni şi trăind în rebeliune voită împotriva
lui Dumnezeu. Lipsa voastră de putere stă în principal în încăpăţânarea
naturii voastre.
Închipuiţi-vă că un mincinos spune că nu stă
în puterea lui să spună adevărul, că a fost un
mincinos atât de mult încât nu se poate lăsa. Este asta o scuză
pentru el? Închipuiţi-vă un om care s-a complăcut multă
vreme în pofte v-ar spune că poftele lui îl leagă ca o plasă
de fier astfel că nu poate scăpa de ele. Aţi lua aceasta ca
pe o scuză? Într-adevăr nu e deloc. Dacă un beţiv a
devenit atât de mult beţiv încât îi este imposibil să treacă
pe lângă un bar public fără să intre în el, pentru
aceasta l-aţi scuza? Nu, pentru că neputinţa lui de a se
reforma stă în natura lui – pe care el nu are dorinţa
să şi-o reţină sau să o cucerească.
Lucrul care este făcut şi lucrul care cauzează lucrul
care este făcut – fiind ambele din rădăcina păcatului
– sunt două lucruri rele care nu se pot scuza una pe cealaltă.
Datorită faptului că aţi învăţat să faceţi
rău acum nu puteţi învăţa să faceţi bine,
şi în loc, prin urmare să vă las să staţi jos
şi să vă scuzaţi – daţi-mi voie să pun un
trăsnet deasupra locului vostru de trândăvie – ca să fiţi
speriaţi şi treziţi de el. Amintiţi-vă că a
sta liniştiţi înseamnă să fiţi condamnaţi
toată veşnicia. Oh, fie ca Dumnezeu Duhul Sfânt să
folosească acest adevăr în multe feluri! Înainte să o fac,
am încredere că îmi va fi dată posibilitatea să vă
arăt cum acest adevăr, care în aparenţă condamna
oamenii şi îi lăsa afară, este, după toate, marele
adevăr care a fost binecuvântat la convertirea oamenilor.
II. Al doilea nostru punct este ATRAGERILE TATĂLUI.
‘Nimeni nu poate veni la Mine dacă nu-l atrage Tatăl care M-a
trimes.’ Cum, atunci atrage Tatăl oamenii? Teologii arminieni în
general spun că Dumnezeu atrage oamenii prin predicarea evangheliei.
Foarte adevărat. Predicarea evangheliei este instrumentul de atragere
a oamenilor, dar trebuie să fie ceva mai mult decât acesta. Daţi-mi
voie să întreb cui adresează Hristos aceste cuvinte? Păi
oamenilor din Capernaum, unde El a predicat adesea, unde a rostit trist
şi plângător blestemele legii şi invitaţiile
evangheliei. În acel oraş El a făcut multe lucrări măreţe
şi a înfăptuit multe minuni!
De fapt, astfel de învăţături şi astfel de dovezi
miraculoase le-a dat El lor, încât a declarat că Tirul şi
Sidonul s-ar fi pocăit în sac şi cenuşă dacă ar
fi fost binecuvântate cu astfel de privilegii. Acum, dacă predicarea
lui Hristos însuşi nu a ajutat la a da posibilitate acestor oameni
de a veni la Hristos, nu poate fi posibil ca tot ce a fost intenţionat
prin atragerea Tatălui să fie doar predicatul. Nu, fraţilor,
trebuie să observaţi din nou, El nu spune că nici un om nu
poate veni dacă nu îl atrage predicatorul, ci dacă nu îl
atrage Tatal.
Acum acesta este acelaşi lucru cu a fi atras de evanghelie si
atras de predicator, fară a fi atras de Dumnezeu. În mod clar, este
intenţionată o atragere divină, o atragere de către
Dumnezeul Cel Preaînalt – Prima Persoană a celei mai glorioase
Trinităţi trimiţând a Treia Persoană, Duhul Sfânt
pentru a convinge oamenii să vină la Hristos. O altă
persoană se poate întoarce şi spune cu un rânjet, ‘Atunci tu
crezi că Hristos atrage oamenii la Sine, văzând că ei sunt
fără voinţă!’ Îmi amintesc că odată m-am
întâlnit cu un om care mi-a spus, ‘Domnule, predicaţi că
Hristos ia oamenii de părul capului lor şi îi trage la Sine.’
L-am întrebat dacă poate face referire la data predicii în care am
predicat acea doctrină extraordinară, pentru că dacă
putea, aş fi fost foarte îndatorat. Totuşi el nu a putut.
Dar, am spus eu, în timp ce Hristos nu trage oamenii de par către
Sine, cred ca îi trage de inimă, exact atât de puternic pe cât
caricatura dumneavoastră ar putea-o sugera. Observaţi că în
atragerea Tatălui nu este nici o constrângere. Hristos niciodată
nu a forţat vreun om să vină la El împotriva voinţei
sale. Dacă un om nu doreşte să fie salvat, Hristos nu il
salvează împotriva voinţei sale. Cum îl atrage atunci Duhul Sfânt?
Păi făcându-l să voiască. Este adevărat că
El nu foloseşte ‘convingerea morală’. El ştie o metodă
mai apropiată de a ajunge la inimă. El merge la fântâna secretă
a inimii şi El ştie cum, prin unele operaţii misterioase, să
schimbe dorinţa într-o direcţie opusă, aşa încât,
cum o spune paradoxal Ralph Erskine, omul este salvat ‘cu deplin consimţământ
împotriva voinţei sale’, aşa că este salvat împotriva vechii
sale voinţe.
Dar el este salvat cu deplin consimţământ pentru că
este făcut să vrea în ziua manifestării puterii lui
Dumnezeu. Nu vă imaginaţi că vreun om va merge în cer zbătându-se
şi luptând tot drumul împotriva mâinii care îl trage. Nu vă
închipuiţi că vreun om va fi cufundat în baia sângelui unui
Salvator în timp ce el luptă să fugă de Salvator. Oh, nu!
Este foarte adevărat că la început toţi oamenii nu doresc
să fie salvaţi. Când Duhul Sfânt şi-a exercitat influenţa
asupra inimii, textul este îndeplinit – ‘trage-mă şi voi
fugi după Tine.’ Noi Îl urmăm în timp ce ne trage, bucuroşi
să ascultăm vocea pe care altă dată am dispreţuit-o.
Dar esenţa chestiunii stă în schimbarea voinţei.
Cum se face asta carnea nu o ştie. Este unul din misterele care
este perceput în mod clar ca un fapt, dar a cărui cauză nici o
limbă nu o poate spune şi nici o inimă nu o poate ghici.
Totuşi, vă putem spune calea vizibilă în care operează
Duhul Sfânt. Primul lucru pe care îl face Duhul Sfânt când vine în
inima unui om este acesta – îl găseşte cu o foarte bună
părere despre sine. Şi nu este nimic să îl oprească
pe un om de la a veni la Hristos ca şi o bună părere despre
sine. ‘Păi’, spune omul, ‘Nu vreau să vin la Hristos. Am o
neprihănire atât de bună că şi-ar dori-o fiecare.
Simt că pot păşi în cer pe dreptul meu.’
Duhul Sfânt îi lasă inima goală – il lasă să
vadă cancerul dezgustător care este acolo, devorându-i viaţa
– îi descoperă toată negreala şi murdăria a acelei
mocirle a iadului, inima umană. Apoi omul stă înspăimântat,
‘Niciodată nu m-am gândit că sunt aşa. Oh, acele păcate
care am crezut că sunt mici, s-au umflat şi au ajuns la o talie
imensă. Ceea ce am crezut că este un muşuroi de cârtiţă
a crescut cât un munte. A fost doar un isop pe perete înainte, dar acum
a devenit un cedru din Liban.’ ‘Oh,’ îşi spune omul, ‘Voi încerca
şi voi reforma. Voi face destule fapte bune ca să spele aceste
fapte murdare.’
Apoi vine Duhul Sfânt şi îi arată că nu poate face
asta, îi ia toată puterea fantezistă şi tăria, aşă
că omul cade în genunchi în agonie şi strigă, ‘Oh, odată
credeam că mă pot salva prin faptele mele bune, dar acum găsesc
că –
‘Lacrimile mele ar putea curge pentru totdeauna,
Râvna mea ar putea să nu cunoască răgaz,
Toate pentru păcat nu pot compensa,
Tu şi numai Tu trebuie să salvezi.’
Apoi inima gândeşte şi omul este gata să dispere.
Şi el spune, ‘Nu pot fi salvat niciodată. Nimic nu mă
poate salva.’ Atunci, vine Duhul Sfânt şi îi arată păcătosului
crucea lui Hristos, îi dă ochi unşi cu alifie cerească
şi spune, ‘Priveşte crucea de acolo. Acel Om a murit să
salveze păcătoşii. Tu simţi că eşti un păcătos.
El a murit să te salveze.’ Şi El dă posibilitate inimii să
creadă şi să vină la Hristos. Şi când vine la
Hristos, prin această dulce atragere a Duhului Sfânt, ea găseşte
‘o pace cu Dumnezeu care întrece orice pricepere, care păstrează
inima şi mintea prin Isus Hristos Domnul nostru. Acum, veţi
pricepe în întregime că toată aceasta poate fi făcută
fără vreo constrângere. Omul este atât de mult atras voind, ca
şi când nu ar fi atras deloc. Şi el vine la Hristos cu deplin
consimţământ, cu atât de deplin consimţământ ca
şi cum nici o influenţă secretă nu a fost vreodată
exercitată în inima sa. Dar acea influenţă trebuie să
fie exercitată, sau altfel niciodată nu ar fi fost sau nu ar fi
vreun om care deopotrivă să poată sau să vrea să
vină la Domnul Isus Hristos.
III. Şi, acum, ne adunăm scopurile şi concluzionăm
încercând să facem o aplicaţie practică a doctrinei. Şi
sperăm să fie una confortabilă. ‘Ei bine,’ spune cineva
‘dacă ceea ce predică acest om este adevărat, ce se va întâmpla
cu religia mea? Pentru că, ştiţi, am încercat multă
vreme şi nu îmi place să aud că spuneţi că un om
nu se poate salva singur. Cred că el poate şi intenţionez să
perseverez. Dar daca ar fi să cred ce spuneţi, ar trebui să
renunţ la tot şi să încep din nou.’ Dragii mei prieteni,
va fi un lucru foarte fericit dacă veţi face asta. Nu credeţi
că voi fi deloc alarmat dacă faceţi astfel.
Amintiţi-vă, ceea ce faceţi voi este să vă
construiţi casa pe nisip şi nu e decât un act de binefacere dacă
o pot clătina puţin pentru voi. Lăsaţi-mă să
vă asigur, în numele Domnului, dacă religia voastră nu are
fundaţie mai bună decât propria voastră putere, ea nu va
sta la judecata lui Dumnezeu. Nimic nu va rămâne în eternitate în
afară de ceea ce a venit din eternitate. Dacă veşnicul
Dumnezeu nu a făcut o lucrare bună în inima voastră, tot
ceea ce poate aţi făcut trebuie să fie destrămat în
cea din urmă zi a socotelii. Este cu totul în zadar pentru voi să
fiţi oameni care mergeţi la biserică sau la capelă, să
ţineţi bine ziua de odihnă, să vă spuneţi
bine rugăciunile. Este cu totul în zadar să fiţi cinstiţi
cu vecinii şi respectabili în conversaţiile voastre. Dacă
speraţi să fiţi salvaţi de aceste lucruri, este cu
totul în zadar să vă încredeţi în ele.
Continuaţi – fiţi cât de cinstiţi vă place.
Ţineţi ziua de odihnă repetat, fiţi cât de sfinţi
puteţi. Nu vă sfătuiesc să nu faceţi aceste
lucruri. Să ferească Dumnezeu. Creşteţi în ele, dar,
oh, nu vă încredeţi în ele. Pentru că dacă vă
bazaţi pe aceste lucruri o să descoperiţi că vă
vor părăsi când aveţi cea mai mare nevoie de ele. Şi
dacă există orice altceva ce v-aţi găsit în stare să
faceţi fără ajutorul Harului divin, cu cât mai repede vă
puteţi debarasa de speranţa care a fost produsă de aceasta,
cu atât mai bine pentru voi – pentru că este o amăgire nebună
să vă bazaţi pe orice poate face carnea, firea pamanteasca.
Un cer spiritual trebuie să fie locuit de oameni spirituali şi
pregătirea pentru aceasta trebuie să fie lucrată de Duhul
lui Dumnezeu. ‘Ei bine,’ strigă altul, ‘am stat într-un cult
unde mi s-a spus că pot, după alegerea mea, să mă pocăiesc
şi să cred şi consecinţa este că am amânat zi
după zi. Am crezut că pot veni într-o zi la fel de bine ca în
alta. Că doar trebuie să spun: ‘Doamne, ai milă de
mine’, şi să cred , şi apoi voi fi salvat. Acum, domnule,
aţi luat toată această speranţă de la mine. Simt
că mă cuprind uimirea şi groaza.’ Din nou spun, ‘Dragul
meu prieten, sunt foarte bucuros de asta. Acesta a fost efectul pe care am
sperat să îl produc, prin harul lui Dumnezeu. Mă rog să poţi
simţi asta mult mai mult. Când nu ai speranţa de a te salva
singur, am speranţa că Dumnezeu a început să te salveze.
De îndată ce spui, ‘Oh, eu nu pot veni la Hristos. Doamne,
atrage-mă, ajută-mă’, mă voi bucura mai mult decât
tine. Cel care a primit voinţa, chiar dacă nu are putere, are
har început în inima lui şi Dumnezeu nu îl va lăsa până
ce lucrarea nu va fi terminată. Dar, păcătos fără
grijă, află că salvarea ta atârnă în mâna lui
Dumnezeu. Oh, aminteşte-ţi că tu eşti în întregime
în măna lui Dumnezeu. Ai păcătuit împotriva Lui şi
dacă El vrea să te condamne, eşti condamnat. Tu nu poţi
să te împotriveşti voii Sale nici să îi zădărniceşti
hotărârea. Tu ai meritat mânia Sa şi dacă El alege să
reverse întreg şuvoiul acelei mânii asupra capului tău, tu nu
poţi face nimic să îl întorci înapoi.
Dacă, pe de altă parte El alege să te salveze, El este
în stare să te salveze într-un mod desăvârşit. Dar tu
zaci în mâna Sa tot aşa cum e molia sub degetul tău. El este
Dumnezeul pe care Îl întristezi toată ziua. Nu te face să
tremuri când te gândeşti că destinul tău etern atârnă
acum de voia Celui pe care L-ai supărat şi mâniat? Nu face asta
ca genunchii tăi să se lovească unii de alţii şi
sângele tău să îngheţe? Dacă face asta, mă
bucur, deoarece acesta poate fi primul efect al atragerii Duhului Sfânt
în sufletul tău. Oh, tremură gândindu-te că Dumnezeu pe
care L-ai mâniat este Dumnezeul de care depinde în întregime salvarea
sau condamnarea ta. Tremură şi ‘Daţi cinste Fiului, ca să
nu Se mânie, şi să nu pieriţi pe calea voastră, căci
mânia Lui este gata să se aprindă!’
Acum, reflecţia plăcuta este aceasta – unii din voi în
dimineaţa aceasta sunteţi conştienţi că veniţi
la Hristos. Nu aţi început să plângeţi lacrimile căinţei?
Odăiţa voastră nu a fost martora pregătirii în rugăciune
pentru ascultarea Cuvântului lui Dumnezeu? Şi în timpul serviciului
în dimineaţa aceasta, nu a spus inima în interiorul vostru,
‘Doamne, salvează-mă, sau pier, căci nu mă pot salva
pe mine însumi’? Şi nu puteţi acum sta în picioare la locul
vostru şi să cântaţi -
‘Oh, Har Suveran, inima mea îngenunchează;
Voi fi condus de asemenea în triumf,
Un captiv voit al Domnului meu,
Să cânt triumful Cuvântului Său’ ?
Şi nu v-am auzit eu însumi spunând în inima
voastră – ‘Isuse, Isuse, toată încrederea mea este în
Tine. Ştiu că nici o neprihănire a mea nu mă poate
salva, ci numai Tu. O, Hristoase – înecându-mă sau înotând, mă
arunc spre Tine’? Oh, fraţii şi surorile mele, sunteţi
atraşi de Tatăl, pentru că nu aţi fi putut veni dacă
nu v-ar fi atras El. Ce dulce gând! Şi dacă El v-a atras,
ştiţi care este plăcuta implicaţie? Lăsaţi-mă
să repet doar un text, şi fie ca acesta să vă mângâie
– ‘Domnul mi se arată de departe: ‘Te iubesc cu o iubire veşnică;
de aceea îti păstrez bunătatea mea!’ Da, sărmani fraţi
şi surori care plângeţi, voi veniţi acum la Hristos pentru
că Tatăl v-a atras. Şi faptul că El v-a atras este o
dovadă că v-a iubit dinainte de întemeierea lumii. Fie ca
inimile voastre să salte în lăuntrul vostru, voi sunteţi
dintre ai Săi! Numele vostru a fost scris pe palmele Salvatorului când
au fost străpunse pe lemnul blestemat. Numele vostru luceşte pe
pieptarul Marelui Preot astăzi. Şi a fost acolo dinainte ca
luceafărul să îşi ştie locul, sau ca planetele să
alerge pe orbitele lor. Bucuraţi-vă în Domnul, voi cei care aţi
venit la Hristos, şi strigaţi de bucurie voi toţi care aţi
fost atraşi de Tatăl. Pentru că aceasta este dovada voastră
– mărturia voastră solemnă – că voi aţi fost
aleşi în alegerea eternă dintre oameni şi că veţi
fi ţinuţi de puterea lui Dumnezeu, prin credinţa, pentru mântuirea
care este gata să fie descoperită!
|
Other
Writings in This Series:
|