| |
CHEMAREA
EFICACE
Predică
rostită de
C.H.Spurgeon duminică dimineaţa,
30 martie 1856
la Capela
din New Park Street,
Southwark
„Isus când a ajuns la locul acela, Şi-a ridicat ochii în
sus, şi i-a zis: Zachee, dă-te jos de grabă,
căci astăzi trebuie să rămân în casa ta.” –
Luca 19:5
Deşi credem că sunteţi în general bine instruiţi în
doctrinele Evangheliei veşnice, noi ne aducem aminte continuu, în urma
discuţiilor cu noii convertiţi, că este absolut necesar să
repetăm lecţiile anterioare, să susţinem şi să
argumentăm din nou şi din nou acele doctrine care stau la baza
religiei noastre sfinte. De aceea,
prietenii noştri care au învăţat cu ani în urmă marea
doctrină a chemării eficace vor crede că predica mea simplă
în această dimineaţă va fi pentru cei tineri în credinţă,
ca ei să înţeleagă mai bine acest măreţ început al
lucrării lui Dumnezeu în inimă – chemarea eficace a oamenilor prin
Duhul Sfânt.
Mă voi folosi de întâmplarea cu Zacheu
ca o măreaţă ilustraţie a doctrinei chemării eficace. Vă
amintiţi întâmplarea. Zacheu a fost curios să
vadă pe minunatul om, Isus Cristos, care întorcea lumea cu susul
în jos şi provoca o frământare imensă în minţile
oamenilor. Uneori noi considerăm curiozitatea a fi greşită şi
spunem că este păcat să vii la casa Domnului din acest motiv. Nu
sunt foarte sigur că ar trebui să ne hazardăm în astfel de
afirmaţii. Motivul nu este păcătos, dar nici virtuos – deşi
deseori curiozitatea s-a dovedit a fi unul din cei mai buni aliaţi ai
harului. Zacheu, determinat de acest motiv, a dorit
să-l vadă pe Cristos, dar erau două piedici în calea lui: prima
a fost mulţimea mare de oameni care-l împiedica să ajungă în
apropierea Mântuitorului; a doua, el era atât de scund încât nu avea nici o
şansă să se ridice peste capetele mulţimii pentru a-L
zări cât de puţin.
Ce a făcut el? A făcut ceea ce fac băieţandrii –
pentru că băieţii din antichitate erau fără îndoială
exact ca cei din ziua de azi – s-au căţărat în crengile
copacilor ca să-l vadă pe Isus cum trece. Deşi era un om în vârstă,
el a sărit sus şi s-a aşezat printre copii. Aceştia erau
destul de speriaţi de bătrânul încruntat, colector de taxe de care
le era frică părinţilor lor, pentru a nu-l împinge jos sau a-i
face alte şotii. Uitaţi-vă la el. Cu ce nelinişte priveşte
în jos, să vadă care este Cristos – pentru că Mântuitorul nu
avea nici o înfăţişare pompoasă care să îl deosebească;
nimeni nu mergea înaintea Sa cu un toiag de argint; nu ţinea în mână
nici un toiag episcopal de aur; nu avea haine pontificale. De fapt, El era îmbrăcat
la fel ca şi cei din jurul Lui. Avea o haină ca a unui ţăran
obişnuit, făcută dintr-o singură bucată de sus până
jos. Zacheu abia putea să Îl deosebească.
Totuşi, înainte ca el să-L vadă,
Cristos şi-a fixat privirea asupra lui şi, oprindu-se
sub pom, S-a uitat în sus şi a zis: „Zachee
dă-te jos de grabă, căci astăzi trebuie să rămân
în casa ta.” Zacheu
coboară. Cristos merge la el acasă;
Zacheu devine ucenicul lui Cristos şi
intră în Împărăţia cerurilor.
1. În primul rând, chemarea eficace este o manifestare a harului
lui Dumnezeu. Vă puteţi da seama de aceasta din faptul că Zacheu
era tipul de om despre care am presupune că ar fi ultimul care să fie
mântuit. El locuia într-un oraş păcătos – Ierihon
– un oraş care a fost blestemat şi nimeni nu-şi imagina ca
cineva care era din Ierihon să fie mântuit. În
apropiere de Ierihon a căzut omul între tâlhari
– credem că Zacheu nu a fost implicat în
acel incident – dar unii, deşi erau colectori de taxe, erau de asemenea
hoţi. Ne-am putea aştepta mai degrabă la convertiţi din
St. Giles,1 sau din părţile rău
famate ale Londrei, din cele mai rele şi depravate hrube ale infamiei, mai
degrabă decât din Ierihonul acelor zile. Ah,
fraţii mei, nu contează de unde veniţi – poţi veni de pe
una din cele mai murdare străzi, dintr-una din cele mai rele spelunci ale
Londrei – dacă harul eficient te cheamă, aceasta este o chemare
eficace, care nu face deosebire între locuri. De asemenea, Zacheu
a avut o slujbă din cale afară de rea şi probabil că înşela
oamenii pentru a se îmbogăţi. Într-adevăr, atunci când Cristos
a intrat în casa sa, exista un murmur general că El a mers să fie
oaspetele unui păcătos. Dar,
fraţii mei, harul nu face deosebire; nu pune preţ pe rangul
persoanelor, ci Dumnezeu cheamă pe cine voieşte şi El l-a chemat
pe cel mai rău dintre colectorii de taxe, din cel mai rău oraş,
din cea mai rea meserie. În plus, Zacheu a fost
unul dintre aceia care vor fi cel mai puţin probabil mântuiţi, fiindcă
era bogat. Este adevărat, atât bogaţii
cât şi săracii sunt bineveniţi – nici unul nu are vreo scuză
în a dispera datorită condiţiei sale – totuşi este adevărat
că „nu mulţi oameni mari” în felul lumii, „nu mulţi puternici” sunt chemaţi,
ci „Dumnezeu a ales săracii acestei lumi – bogaţi în credinţă.” Dar harul nu face nici o deosebire aici. Bogatul Zacheu
este chemat din copac. Vine jos şi este mântuit.
Mă gândeam că unul din cele mai mari exemple ale bunăvoinţei
lui Dumnezeu, este acela că El se poate uita în jos la om.
Dar vă spun că a fost o mai mare bunătate decât aceasta
atunci când Cristos s-a uitat în sus ca să-l vadă
pe Zacheu. Dumnezeu
privind în jos la creaturile sale – aceasta este milă – dar Cristos,
umilindu-se pe Sine atât de mult încât El să privească în sus la
una din propriile Sale creaturi – aceasta este milă, într-adevăr!
Vai, mulţi dintre voi v-aţi căţărat în copacul
propriilor voastre fapte bune şi v-aţi cocoţat pe crengile
faptelor voastre sfinte şi vă puneţi încrederea în voinţa
liberă a sărmanei creaturi, sau vă bazaţi pe vreo maximă
lumească; cu toate acestea, Cristos se uită în sus chiar şi la
păcătoşii aroganţi şi-i cheamă să coboare.
„Dă-te jos”, spune El, „astăzi trebuie să rămân
în casa ta.” Dacă Zacheu ar fi fost un om
smerit, aşezându-se la marginea drumului sau la picioarele lui Cristos,
noi am fi admirat atunci mila lui Cristos; dar
aici el este înălţat, iar Cristos priveşte în sus spre el
şi-l pofteşte să coboare.
2. Apoi, aceasta a fost o chemare personală. În pom erau băieţi
la fel ca şi Zacheu, dar nu a fost nici o greşeală
în ce priveşte persoana chemată. Chemarea
a fost „Zachee dă-te jos de grabă.”
Sunt şi alte chemări menţionate în Scriptură.
Despre acestea se spune, „Mulţi sunt chemaţi, dar puţini
sunt aleşi.” Acum, aceasta nu este
chemarea eficace avută în vedere de apostol când spune, „pe aceia
pe care i-a chemat, i-a şi socotit neprihăniţi.”
Da, există o chemare generală, pe care cei mai mulţi,
ba chiar toţi oamenii o resping, dacă nu este urmată
de chemarea personală, individuală, care ne face creştini.
Voi îmi sunteţi martori că
o chemare personală v-a adus
la Salvatorul
vostru. Prin vreo predică v-aţi
dat seama că sunteţi, fără îndoială, persoana vizată.
Textul poate a fost „Tu eşti Dumnezeu care mă vede.”
Şi poate că predicatorul accentua cuvântul „mă” aşa
încât te gândeai că ochiul lui Dumnezeu este fixat asupra ta; şi,
înainte să se sfârşească predica, în gând Îl şi vedeai
pe Dumnezeu deschizând cărţile pentru a te condamna; iar inima îţi
şoptea „Poate cineva să stea într-un loc ascuns fără să-l
văd Eu? zice Domnul.” Puteai fi
cocoţat pe fereastră sau înghesuit pe culoar – dar ai avut o
convingere solemnă că acea predică a fost rostită pentru
tine şi nu pentru altcineva. Dumnezeu nu îşi cheamă poporul Său cu grămada,
ci unul câte unul.
„Isus i-a zis: ‚Marie!’ Ea s-a întors, şi i-a zis în
evreieşte: ‚Rabuni!’ adică: ‚Învăţătorule!’” Isus i-a văzut pe Petru şi Ioan care pescuiau pe lac
şi le-a zis: „Veniţi după Mine.”
El l-a văzut pe Matei stând la masa sa de contabil şi i-a zis:
„Ridică-te şi vino după Mine”; şi Matei a făcut aşa.
Când Duhul Sfânt vine în casa unui om, săgeata lui Dumnezeu străpunge
inima lui – nu îi zgârie doar coiful sau îi lasă vreo urmă pe
armură, ci pătrunde printre încheieturile armurii, intrând în măduva
sufletului. Aţi resimţit, dragi
prieteni, acea chemare personală? Vă aduceţi aminte de vocea care
vă spunea, „Ridică-te, El te cheamă.”
Poţi tu privi înapoi spre clipa în care ai spus „Domnul meu,
Dumnezeul meu” – când ştiai că Duhul se lupta cu tine
şi când ai spus „Doamne, vin
la Tine
pentru că ştiu că Tu mă chemi”? Eu vă pot
chema pe voi toţi o veşnicie, dar dacă Dumnezeu cheamă
pe cineva, atunci acea chemare va fi mai eficientă decât chemarea mea
generală adresată mulţimilor.
3. Chemarea eficace este o chemare urgentă.
„Zachee, dă-te jos de grabă.”
Păcătosul, când este chemat de un slujitor obişnuit, răspunde
„mâine”. El ascultă o predică şi spune „Mă voi întoarce
la Dumnezeu
şi eu cândva.” Lacrimile
îi curg pe obraz, dar ele sunt şterse îndată.
Poate apare şi ceva bunătate, dar ca norul de dimineaţă,
aceasta este împrăştiată de soarele ispitei.
El spune „Din acest moment făgăduiesc să mă schimb.
Încă o dată numai mă voi complace în păcatul meu favorit
şi după aceea voi renunţa la poftele mele şi mă voi hotărî
pentru Dumnezeu.” Of, dar aceasta este
doar chemarea unui slujitor şi nu este bună de nimic. Iadul, se spune,
este pavat cu intenţii bune. Aceste intenţii bune iau naştere prin chemarea generală.
Drumul spre pierzanie este presărat peste tot cu ramurile copacilor
în care s-au urcat oamenii, pentru că ei aruncă ramurile, dar ei înşişi
nu coboară. Paiele aşezate la uşa unui bolnav fac ca roţile
să nu scârţăie aşa de tare. Deci, sunt unii care îşi
aştern calea cu promisiuni de pocăinţă şi aşa se
duc mult mai uşor şi mai silenţios în jos spre pieire. Dar
chemarea lui Dumnezeu nu este pentru mâine. „Astăzi, dacă
auziţi glasul Lui, nu vă împietriţi inimile, ca în ziua răzvrătirii,
ca în ziua ispitirii în pustie, unde părinţii voştri M-au
ispitit şi M-au pus la încercare...” Harul
lui Dumnezeu întotdeauna vine cu repeziciune – şi dacă tu eşti
tras de Dumnezeu, tu vei alerga după Dumnezeu şi nu vei discuta
de amânări. Mâine nu se află înscris în almanahul timpului.
Mâine se găseşte doar în calendarul lui Satan şi nicăieri
altundeva. Mâine este o stâncă albită de oasele marinarilor
care s-au izbit de ea. Mâine este lumina jefuitorului, strălucind
la ţărm, ademenind sărmanele corăbii spre pierzare. Mâine
este graalul prostului care se află la capătul
curcubeului, dar pe care nimeni nu l-a găsit. Mâine este insula
plutitoare Loch Lomond, care niciodată nu a
fost văzută. Mâine este un vis. Mâine este o înşelăciune.
Mâine, da, mâine se poate să deschizi ochii în iad, fiind în chin.
Ceasul de acolo spune „azi”; totul strigă „astăzi”. Şi
Duhul Sfânt care încuviinţează aceste lucruri spune: „Astăzi
dacă auziţi glasul Lui, nu vă împietriţi inimile...”
Păcătoşilor, sunteţi voi dispuşi să-l căutaţi
pe Mântuitorul? Rostiţi voi acum o rugăciune?
Spuneţi voi: „Acum sau niciodată! Trebuie să fiu mântuit
acum?” Dacă da, atunci eu nădăjduiesc
că aceasta este o chemare eficace, fiindcă Cristos, când cheamă
eficace, spune: „Zachee, dă-te jos de grabă.”
4. Chemarea eficace este o chemare umilitoare. „Zachee,
dă-te jos.” De multe ori câte
un predicator îi chema pe oameni la pocăinţă cu o chemare care
îi făcea mândri, înălţându-i în proprii lor ochi, făcându-i
să zică: „Mă pot întoarce
la Dumnezeu
oricând vreau eu. Pot să fac asta şi fără influenţa
Duhului Sfânt.” Ei au fost chemaţi
spre înălţare şi nu spre coborâre. Dumnezeu întodeauna
smereşte pe păcătos. Să nu îmi amintesc eu când mi-a spus
Dumnezeu să cobor? Unul din primii paşi pe care a trebuit să-i
fac a fost să mă dau jos din faptele mele bune. Şi, ah, ce cădere
a fost asta! „Te-am smuls din
faptele tale bune, acum te voi smulge din propria-ţi suficienţă
de sine.” Am mai căzut încă o dată, şi eram sigur că
am ajuns jos de tot, dar Cristos mi-a zis: „Coboară!”
Şi El a făcut să cobor până într-un punct în care
încă mă simţeam vrednic de a fi mântuit. „Coboară,
domnule! Mai coboară, încă.” Şi
am tot coborât până ce a trebuit, disperat, să dau drumul fiecărei
crengi a copacului speranţelor mele. Atunci am spus: „Nu mai pot să
fac nimic. Sunt ruinat.” Apele îmi
treceau peste cap şi am fost lăsat fară
lumina zilei astfel că mă vedeam pe mine ca străin de adunarea
lui Israel. „Coboară şi mai jos, încă mai jos, domnule! Tu încă
eşti prea mândru pentru a fi mântuit.”
Atunci am fost coborât până la pământ ca să-mi văd
depravarea, răutatea, ticăloşia. „Coboară”, îţi
spune Dumnezeu atunci când vrea să te salveze. Acum, păcătoşi
mândri, nu vă este de nici un folos să fiţi mândri, să
faceţi pe grozavii în copaci; Cristos vrea să coborâţi. Oh, tu
care locuieşti cu vulturii pe stânca abruptă, tu vei coborî din înălţimea
ta; tu vei coborî prin har, sau vei fi coborât cu mânie într-o zi. El „coboară
pe cei mari din locul lor şi înalţă pe cei smeriţi şi
umili.”
5. Chemarea eficace este o chemare iubitoare. „Astăzi
trebuie să rămân în casa ta.”
Vă puteţi uşor imagina cum s-au schimbat la faţă
cei din mulţime! Ei gândeau că
Cristos este cel mai bun şi mai sfânt om şi erau gata să-L
facă rege. Dar El a zis: „Astăzi trebuie să rămân în
casa ta.” Era acolo un evreu sărac care a fost în casa lui Zacheu;
el „a stat pe covor”, după cum se spune la sat când eşti adus înaintea
justiţiei, şi îşi amintea ce fel de casă era aceasta. El îşi
amintea cum a fost dus acolo şi concepţia sa despre acel loc se asemăna
cu cea a unei muşte despre plasa păianjenului după ce scapă
de acolo. Era acolo altul care a fost deposedat de aproape toate proprietăţile
sale – ideea pe care o avea despre a merge în casa lui Zacheu
era similară cu intrarea în bârlogul leilor. „Cum”, au spus ei, „poate
să meargă un astfel de om sfânt într-un asemenea bârlog, unde săracii
şi nenorociţii de noi am fost trataţi aspru şi jefuiţi?
A fost destul de rău pentru Isus să vorbească cu el la copac, dar
însăşi ideea de a merge în casa lui…!
Toţi murmurau la faptul că El urma „să fie oaspetele
unui om păcătos.” Ei bine, eu
ştiu cam ce au gândit unii ucenici, ei credeau că este foarte
imprudent – Îi poate leza caracterul şi poate ofensa poporul. Ei gândeau
că trebuia să-l întâlnească pe acest om noaptea, la fel ca pe Nicodim
şi să-i ofere o audienţă atunci când nimeni nu Îl vede;
dar a recunoaşte public un astfel de om era cel mai imprudent act pe care
El l-ar fi putut comite.
De ce a acţionat Cristos într-un asemenea mod? Deoarece voia să
îl cheme pe Zacheu cu o chemare iubitoare.
„Eu nu vin să stau la tine în prag, sau să privesc prin fereastra
ta, ci vin înlăuntrul casei tale – aceeaşi casă unde plânsul
văduvelor ţi-a ajuns la ureche fără să îl iei în seamă.
Eu vin în salonul tău, unde plânsul orfanilor nu ţi-a mişcat
niciodată inima. Eu vin acolo, unde tu, ca un leu flămând, ţi-ai
devorat prada. Eu vin acolo, unde tu ţi-ai înnegrit casa, făcând-o
infamă. Eu vin în locul de unde strigătul s-a înălţat până
la cer, stors de pe buzele acelora pe care tu i-ai asuprit. Eu vin în casa ta
şi-ţi dau o binecuvântare.” Ah, câtă dragoste a arătat!
Sărmane păcătos, Stăpânul meu este un Stăpân
plin de afecţiune. El va veni în casa ta. Cel fel de casă ai tu? O
casă pe care ai făcut-o mizerabilă prin beţia ta – o casă
pe care ai pângărit-o cu necurăţia ta – o casă pe care ai
spurcat-o cu blestemele şi înjurăturile tale – o casă în care
practici o meserie rea, de care ai fi bucuros să scapi? Cristos spune: „Voi
veni în casa ta.” Şi ştiu
câteva case care erau înainte bârloguri ale păcatului şi în care
acum Cristos vine în fiecare dimineaţă; soţul şi soţia
care odată erau învrăjbiţi şi se încăierau, acum îţi
pleacă genunchii împreună în rugăciune. Cristos vine acolo la
prânz, când muncitorul se întoarce acasă pentru a mânca. Unii din
ascultătorii mei pot rareori să meargă acasă o oră
pentru a servi prânzul, dar întotdeauna îşi fac timp pentru rugăciune
şi citirea Scripturilor. Cristos vine la ei. Acolo unde pereţii erau
umpluţi cu cântece senzuale şi imagini triviale, acum este un almanah
creştin într-un loc, o Biblie pe scrin; şi deşi locuiesc într-o
singură cameră, dacă un înger ar veni acolo şi Dumnezeu ar
zice „Ce ai văzut în acea casă?” el ar putea spune: „Am văzut
mobilă bună, pentru că acolo este o Biblie, ici-acolo câte o
carte religioasă, imaginile murdare sunt date jos şi arse; acum nu mai
sunt cărţi de joc în şifonierul omului;
Cristos a venit în casa sa. Oh, ce binecuvântare că noi putem avea
un Dumnezeu al casei noastre, la fel ca romanii!
Dumnezeul nostru este un Dumnezeu al casei. El vine să locuiască
cu poporul Său! El iubeşte
corturile lui Iacov.
Acum, sărmane păcătos zdrenţăros, care locuieşti
în cele mai murdare spelunci ale Londrei, dacă eşti cumva aici, Isus
îţi spune: „Zachee, dă-te jos degrabă
căci astăzi trebuie să rămân în casa ta.”
6. Chemarea eficace nu este doar una iubitoare, ci este o chemare care rămâne.
„Astăzi trebuie să rămân în casa ta.”
O chemare generală sună cam aşa: „Astăzi voi intra
la tine în casă pe o uşă şi voi ieşi pe alta.”
Chemarea adresată tuturor oamenilor prin Evanghelie este o chemare
care acţionează asupra lor doar pentru un timp şi după aceea
se stinge; dar chemarea mântuitoare este o chemare care rămâne. Când
Cristos vorbeşte El nu zice doar: „Grăbeşte-te, Zacheu
şi coboară, pentru că Eu doar vreau să arunc o privire în
casa ta.” Nu. El zice: „Trebuie
să rămân în casa ta. Eu vin să stau să mănânc şi
să beau cu tine. Eu vin să cinez cu tine. Astăzi, trebuie să
rămân în casa ta.”
„Ah”, spune cineva, „nu aveţi idee, domnule, de câte ori am
fost cercetat. Adeseori am fost convins în mod solemn şi am crezut că
sunt mântuit cu adevărat, dar toate acestea s-au dus; asemeni unui vis, când
se trezeşte cineva, tot ce a visat dispare, la fel a fost şi cu
mine.” Oh, sărmane suflet,
nu dispera. Simţi lupta harului Atotputernic în inima ta îndemnându-te să
te pocăieşti astăzi? Dacă da, aceasta va fi o chemare
care rămâne. Dacă Isus este Acela care lucrează în
sufletul tău, El va veni, va zăbovi în inima ta şi te va
consacra pentru Sine pentru veşnicie. El spune: „Voi veni şi voi
locui cu tine pentru veşnicie. Eu voi veni şi voi spune:
,Aici eu mă voi aşeza să
mă odihne Şi nu voi mai
pleca
Nu voi mai fi străin sau
Ci stăpânul acestei case.’”
„Ah”, vei spune, „aceasta doresc. Eu vreau o chemare care rămâne,
ceva care să dăinuie. Eu nu vreau o religie care să se decoloreze,
ci una a cărei culoare rămâne.” Ei
bine, cu o astfel de chemare cheamă Cristos. Slujitorii Lui nu o pot da;
dar când Cristos vorbeşte, El vorbeşte cu putere şi spune: „Zachee,
dă-te jos de grabă căci astăzi trebuie să rămân
în casa ta.”
7. Există un lucru pe care nu îl pot uita, şi anume că aceasta a
fost o chemare necesară. Doar recitiţi textul. „Zachee
dă-te jos de grabă, căci astăzi trebuie să rămân
în casa ta.” Nu era ceva ce El
ar fi putut să facă sau să nu facă – a fost o chemare
necesară. Mântuirea unui păcătos este la fel de necesară
pentru Dumnezeu precum împlinirea legământului potrivit căruia
ploaia niciodată nu va mai îneca pământul. Mântuirea fiecărui
copil al lui Dumnezeu răscumpărat prin sânge este un lucru necesar
din trei motive: este necesar pentru că este scopul lui Dumnezeu;
este necesar deoarece este achiziţia lui Cristos; este necesar
fiindcă este promisă de Dumnezeu. Este necesar pentru copilul
lui Dumnezeu să fie mântuit. Unii teologi gândesc că este foarte greşit
să accentuezi cuvântul „trebuie”, în special în pasajul unde se
spune: „El trebuia să treacă prin Samaria.”
„Păi”, spun ei, „El trebuia să treacă prin Samaria
deoarece nu era un alt drum pe care ar fi putut merge, de aceea el a fost
obligat să meargă pe acel drum.”
Da, domnilor, fără îndoială, răspundem noi. Dar
poate că acolo a mai existat şi un alt drum. Providenţa a făcut
în aşa fel încât El a trebuit să treacă prin Samaria
şi Samaria trebuia să se afle pe ruta pe
care El ales-o. Aşa că tot v-am prins. „El trebuia să
treacă prin Samaria.”
Providenţa l-a direcţionat pe om să construiască Samaria
chiar pe acea rută şi harul l-a constrâns pe Mântuitorul să
meargă în acea direcţie. Nu a spus, „Zachee,
dă-te jos, căci aş putea rămâne în casa ta”, ci
„trebuie”. Mântuitorul a simţit o constrângere puternică. La fel
cum este necesar ca omul să moară, ca soarele să ne lumineze ziua
iar luna noaptea, la fel de necesar este ca fiecare copil al lui Dumnezeu răscumpărat
prin sânge să fie mântuit.
„Astăzi trebuie
să rămân în casa ta.” Şi,
ah, când Domnul ajunge aici, la faptul că El trebuie să vină
şi are să vină, ce mare este acest lucru pentru sărmanul păcătos.
Uneori ne întrebăm, „Să Îl las să intre? Este un străin
la uşă. El bate chiar acum – El a mai încercat şi înainte –
Îl voi lăsa să intre?” Dar
de data aceasta sună astfel: „Eu trebuie să rămân în
casa ta.” Nu a existat nici o bătaie
în uşă, ci o izbitură a prefăcut uşa în atomi!
Şi El a intrat înăuntru – Eu trebuie să rămân, Eu
voi rămâne, Eu vreau să rămân – Nu-mi pasă că
protestezi, considerându-te ticălos şi necredincios. Eu trebuie, Eu
vreau – Eu trebuie să rămân în casa ta. „Oh”, poate spune
cineva, „Eu nu cred că Dumnezeu mă va face vreodată să
cred aşa cum crezi tu, sau să devin vreodată creştin.”
Ah, dar dacă El va spune doar „Astăzi trebuie să rămân
în casa ta” atunci nu va fi nici un pic de împotrivire din
partea ta. Sunt unii dintre dumneavoastră care batjocoresc tocmai ideea de
a fi un Metodist ipocrit – „Ce, domnule? Presupuneţi că voi deveni
unul din oamenii dumneavoastră religioşi?”
Nu, prietene, eu nu presupun aceasta – eu ştiu sigur.
Dacă Dumnezeu zice, „Eu trebuie” atunci nu este nimic care să-I
stea împotrivă. Să spună numai „trebuie” şi aşa va
fi.
Vă voi spune o
istorioară care dovedeşte aceasta. „Un tată voia să-şi
trimită fiul la colegiu, dar ştiind despre influenţa la care
acesta va fi expus, era profund îngrijorat şi neliniştit din cauza
bunăstării eterne şi spirituale a fiului său favorit. Temându-se
ca nu cumva învăţăturile credinţei creştine, pe care
el s-a străduit să i le întipărească în minte, să fie
brutal asaltate, dar încrezându-se în eficacitatea acelui Cuvânt care este
viu şi lucrător, el a achiziţionat, fără ştirea
fiului său, o elegantă copie a Bibliei şi a aşezat-o pe
fundul cufărului său. Tânărul a intrat la colegiu. Curând,
restricţiile educaţiei sale pioase au dispărut, iar el înainta
din speculaţie în îndoială şi din îndoială în negarea
realităţii religiei. După ce a devenit, conform propriilor sale
estimări, mai înţelept decât tatăl său, el a descoperit într-o
zi, în vreme ce cotrobăia prin cufăr, cu o mare surpriză
şi indignare, comoara sacră. El a scos-o, şi gândindu-se
ce să facă cu ea, a hotărât că aceasta poate fi folosită
ca hârtie de şters briciul atunci când se bărbierea. De fiecare dată
când se bărbierea, rupea câte o foaie sau două din Cartea Sfântă,
până când jumătate din carte a fost distrusă.
Dar pe când comitea
acest sacrilegiu asupra Cărţii Sfinte, ochii lui întâlneau când
şi când un pasaj care mergea ca o săgeată în inima lui. După
un timp, el a auzit o predică ce i-a dezvăluit propriul său
caracter şi expunerea sa la mânia lui Dumnezeu. Aceasta i-a ţintuit
în minte imaginea ultimei file rupte din binecuvântata, deşi insultata
carte. De ar fi avut toate lumile la dispoziţie, ar fi renunţat
bucuros la toate de l-ar
fi ajutat să des-facă ceea ce a făcut. După o vreme el a găsit
iertarea
la Cruce. Foile
rupte ale cărţii au adus vindecare sufletului său – pentru că
l-au condus să se încreadă în mila lui Dumnezeu, care este suficientă
pentru cel mai mare păcătos.”
Vă spun că nu
există nici un ticălos care să umble străzile şi să
spurce aerul cu blasfemiile sale, nu există
nici o fiinţă abandonată în aşa fel încât să fie
aproape la fel de rea ca Satan însuşi, care, dacă este fiu al vieţii,
să nu se afle în graniţele milei. Şi dacă Dumnezeu spune:
„Astăzi trebuie să rămân în casa ta”, El fără îndoială
va face aşa.
Simţi, dragul meu ascultător, chiar acum, ceva în mintea ta
care pare să-ţi spună că te-ai împotrivit Evangheliei de
multă vreme, dar că astăzi nu mai poţi rezista? Simţi
că o mână puternică te-a prins şi auzi tu o voce zicând:
„Păcătosule, Eu trebuie să rămân în casa ta. Tu
adeseori M-ai batjocorit, adesea M-ai luat în râs, adesea ai scuipat în faţă
îndurarea Mea, adesea M-ai hulit, dar păcătosule, Eu trebuie să
rămân în casa ta. Tu ieri ai trântit uşa în faţa
misionarului; ai ars broşura, l-ai batjocorit pe predicator, ai înjurat
casa lui Dumnezeu, ai încălcat ziua duminicii – dar păcătosule,
Eu trebuie să rămân în casa ta şi voi rămâne!”
„Ce, Doamne”, zici
tu, „să rămâi la mine în casă? Dar este plină de
nelegiuire! Să rămâi în casa mea!
Dar nu este un scaun sau o masă din ea care să nu strige împotriva
mea! Să rămâi în casa mea!
Dar grinzile şi bârnele şi pardoseala toate se vor ridica şi-Ţi
vor spune că eu nu sunt vrednic să-Ţi
sărut marginea hainei. Ce, Doamne, să rămâi la mine acasă?”
„Da” spune El, „Trebuie să rămân. Este absolut
necesar, dragostea Mea mă constrânge ori că vrei să mă laşi
ori nu, Eu sunt hotărât să te fac să vrei şi tu Mă vei
lăsa înăuntru."
Nu te surprinde oare
faptul că Cristos nu doar te cheamă să vii
la El
, dar se invită pe Sine la masa ta, şi mai mult, când vrei să îl
îndepărtezi, El spune cu bunătate, „Eu trebuie, Eu voi intra la
tine.” Gândeşte-te numai
la Cristos
căutând un păcătos, strigând după un păcătos,
implorând un păcătos să-L lase să
fie salvat de El – şi aceasta este tocmai ceea ce face Isus pentru aleşii
Săi. Păcătosul fuge de El, dar harul îl urmăreşte
şi-i spune: „Păcătosule, vino
la Cristos.”
Şi dacă inimile noastre sunt
închise, Cristos îşi pune mâna în acea uşă şi dacă
noi nu ne ridicăm, ci îl respingem cu răceală, El spune, „Eu
trebuie, Eu voi veni înăuntru.” El
plânge pentru noi până când lacrimile Sale ne vor birui. El ne strigă,
până când strigătul Său va învinge, iar în ceasul Său
bine hotărât, El intră în inima noastră şi va locui acolo.
„Eu trebuie să rămân în casa ta”, a spus Isus
8. Şi acum, în ultimul rând, această chemare a fost una
eficientă, deoarece vedem rezultatele ei. Uşa lui Zacheu
a fost deschisă, masa a fost aşternută, inima i-a devenit
generoasă, mâinile i-au fost spălate, conştiinţa i-a fost uşurată,
sufletul i-a săltat de bucurie. „Iată, Doamne”, a zis el „jumătate
din ce am dau săracilor; îndrăznesc să spun că jumătate
din avuţia mea a fost luată de la ei, iar acum le-o dau înapoi” „şi
dacă am năpăstuit pe cineva cu ceva, îi dau înapoi împătrit.”
O altă parte din avuţia lui s-a dus. Oh, Zacheu,
diseară te vei culca mult mai sărac decât te-ai trezit azi-dimineaţă
– dar de asemenea infinit mai bogat; sărac, foarte sărac în
bunurile acestei lumi, în comparaţie cu ceea ce aveai când te-ai căţărat
în sicomor – dar bogat, infinit mai bogat în comori cereşti. Păcătosule,
vom şti dacă Dumnezeu te cheamă după aceasta – dacă
El te cheamă, aceasta este o chemare eficace, nu o chemare pe
care o poţi auzi şi apoi uita, ci una care produce fapte bune. Dacă
Dumnezeu te-a chemat în această dimineaţă, vei arunca la o parte
paharul de băutură, şi rugăciunile tale se vor înălţa
în sus. Dacă Dumnezeu te-a chemat în această dimineaţă, la
magazinul tău nu va fi doar un oblon tras, ci toate, şi vei
pune un anunţ: „Magazinul este închis în ziua de duminică şi
nu va mai fi deschis în această zi.”
Mâine poate fi o
anumită distracţie lumească, dar dacă Dumnezeu te-a chemat,
tu nu vei merge. Şi dacă ai jefuit pe cineva (şi cine ştie,
aici poate fi şi vreun hoţ), dacă Dumnezeu te cheamă, atunci
va fi o restituire a ceea ce ai furat, tu vei renunţa la tot ce ai, astfel
încât să-l urmezi pe Dumnezeu cu toată inima. Noi nu credem că
un om este convertit decât atunci când el renunţă la căile sale
greşite, când practic, el este adus în punctul în care ajunge să
cunoască pe Cristos Însuşi
ca stăpân al conştiinţei sale şi să găsească
plăcere în Legea Lui „Zachee dă-te jos
de grabă, căci astăzi trebuie să rămân în casa ta.”
Şi el s-a grăbit şi a coborât şi L-a primit pe Isus
cu bucurie. „Dar Zacheu a stătut înaintea
Domnului, şi I-a zis: Iată, Doamne, jumătate din avuţia mea
o dau săracilor; şi, dacă am năpăstuit pe cineva cu
ceva, îi dau înapoi împătrit. Isus i-a zis: Astăzi a intrat mântuirea
în casa aceasta, căci şi el este fiul lui Avraam.
Pentru că Fiul omului a venit să caute şi să mântuiască
ce era pierdut.”
Acum, avem una sau două
lecţii. O lecţie pentru cei mândri. Coborâţi-vă,
inimi mândre, coborâţi-vă! Îndurarea
curge în văi, nu pe coama munţilor. Coboară, coboară,
spirit semeţ! Oraşul semeţ
El îl coboară până la pământ şi apoi îl reconstruieşte.
Apoi, o lecţie pentru tine, sărmane suflet disperat, mă
bucur să te văd în casa lui Dumnezeu în această dimineaţă,
acesta este un semn bun. Nu îmi pasă pentru ce ai venit. Poate ai auzit de
un ciudat care predică aici. Nu contează asta. Sunteţi la fel de
ciudaţi ca el. Este necesar să existe un om ciudat pentru a aduna pe
alţi ciudaţi.
Acum, am o mulţime
de oameni aici. Şi dacă ar fi să folosesc o metaforă, v-aş
putea compara cu o mare grămadă de cenuşă amestecată cu
puţină pilitură de fier. Acum, dacă predica mea este însoţită
de har Divin, va fi un fel de magnet; nu va atrage nici o cenuşă –
ei vor rămâne tot acolo – dar va atrage pilitura. Ar trebui să am
un Zacheu acolo. Este o Mary
chiar acolo sus. Un John chiar aici jos, o Sarah,
sau un William, sau un Thomas
acolo – aleşii lui Dumnezeu – ei sunt pilitura de fier în congregaţia
de cenuşă şi Evanghelia mea, Evanghelia Binecuvântatului
Dumnezeu, ca un mare magnet, îi va atrage afară din grămadă.
Ei vin, ei vin. De ce?
Pentru că a fost o putere magnetică între Evanghelie şi inimile
lor. Ah, sărmane păcătos, vino
la Isus
, crede în iubirea Lui, încrede-te în mila Sa. Dacă tu ai dorinţa
de a veni, dacă îţi faci loc cu forţa prin cenuşă
pentru a ajunge
la Cristos
, aceasta se datorează faptului că Cristos te cheamă. Oh, toţi
acei care vă cunoaşteţi pe voi înşivă a fi păcătoşi
– orice bărbat, femeie şi copil dintre voi – da, copilaşilor
(pentru că Dumnezeu mi-a dat pe câţiva dintre voi ca răsplată),
vă simţiţi voi înşivă păcătoşi? Atunci
credeţi în Isus şi fiţi mântuiţi.
Mulţi dintre voi aţi venit aici din curiozitate. Oh, de v-ar întâlni
Isus să vă mântuiască! Eu sufăr pentru voi, ca nu cumva să
vă scufundaţi în focul iadului. Oh, ascultaţi-L
pe Cristos când vă vorbeşte. Cristos spune în această dimineaţă
„Coboară.” Mergeţi acasă şi smeriţi-vă înaintea
lui Dumnezeu. Duceţi-vă şi mărturisiţi-vă păcatele
care le-aţi făptuit împotriva Lui; mergeţi acasă şi spuneţi-I
că sunteţi nenorociţi, ruinaţi fără harul Său
suveran; şi apoi priviţi
la El
, pentru că puteţi fi siguri că El a fost primul care s-a uitat
la voi. Tu spui, „Domnule, oh, sunt gata pentru a fi mântuit, dar mă tem
că El nu vrea.”
„Stai! Opreşte-te! Să nu mai aud asta! Îţi dai seama că
aceasta este aproape blasfemie? Nu întru
totul. Dacă nu ai fi neştiutor, ţi-aş spune că aceasta
este în parte blasfemie. Tu nu-l poţi privi pe Cristos, înainte ca El să
te fi privit pe tine. Dacă tu doreşti să fi mântuit, El ţi-a
dat voinţa. Crede în Domnul Isus Cristos şi fi botezat şi vei fi
mântuit. Eu cred că Duhul Sfânt te cheamă.
Tinere
care stai acolo sus, tinere care stai în fereastră, grăbeşte-te!
Coboară! Bătrâne
care stai pe aceste bănci, coboară! Negustorule de pe acel culoar, grăbeşte. Doamnă
şi domnişoară care nu-L cunoşti
pe Cristos, oh, fie ca El să te privească!
Bunicuţo, ascultă chemarea harului. Şi tu, tinere, Cristos
poate te priveşte – eu aşa cred – şi îţi spune, „Grăbeşte-te
şi vino jos, pentru că astăzi Eu trebuie să rămân în
casa ta.”
|